Preluare: http://www.deseurielectrice.ro/legislatie/HG_448-2005.pdf
HOTĂRÂRE nr. 448 din 19 mai 2005 privind deşeurile de echipamente
HOTĂRÂRE nr. 448 din 19 mai 2005 privind deşeurile de echipamente
electrice şi electronice
În temeiul prevederilor art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi ale art. 54 pct. 1
lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind
regimul deşeurilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1: Obiective
(1)Prezenta hotărâre are ca obiectiv prevenirea producerii
de deşeuri de echipamente
electrice şi electronice, denumite în continuare DEEE,
precum şi refolosirea, reciclarea şi
alte forme de valorificare a acestora, astfel încât să se
reducă volumul de deşeuri
eliminate.
(2)Prezenta hotărâre urmăreşte îmbunătăţirea performanţelor
privind protecţia mediului şi
sănătăţii populaţiei prin acţiunile desfăşurate de toţi
operatorii implicaţi în ciclul de viaţă
al echipamentelor electrice şi electronice, ca de exemplu:
producători, importatori,
distribuitori, consumatori şi, în particular, acei operatori
economici care sunt direct
implicaţi în tratarea deşeurilor de echipamente electrice şi
electronice.
Art. 2: Domeniul de aplicare
(1)Prezenta hotărâre se aplică categoriilor de echipamente
electrice şi electronice
prevăzute în anexa nr. 1A, cu condiţia ca acestea să nu fie
parte componentă a unui alt tip
de echipament ce nu intră sub incidenţa prezentei hotărâri.
(2)Produsele incluse în categoriile menţionate la alin. (1)
sunt prevăzute în anexa nr. 1B.
(3)Prezenta hotărâre se aplică fără a se aduce atingere
legislaţiei naţionale privind
cerinţele de securitate şi sănătate, precum şi legislaţiei
naţionale privind gestionarea
deşeurilor.
(4)Fac excepţie de la prevederile prezentei hotărâri
echipamentele care au legătură cu
protecţia intereselor privind securitatea naţională, armele,
muniţiile şi materialele de
război.
(5)Echipamentele similare celor prevăzute la alin. (4), care
nu sunt destinate scopurilor cu
specific militar, se supun prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai
jos semnifică după cum
urmează:
a)echipamente electrice şi electronice sau EEE -
echipamentele care funcţionează pe bază
de curenţi electrici sau câmpuri electromagnetice şi
echipamentele de generare, transport
şi de măsurare a acestor curenţi şi câmpuri, incluse în
categoriile prevăzute în anexa nr.
1A şi destinate utilizării la o tensiune mai mică sau egală
cu 1.000 volţi curent alternativ şi
1.500 volţi curent continuu;
b)deşeuri de echipamente electrice şi electronice sau DEEE -
echipamentele electrice şi
electronice care constituie deşeuri conform prevederilor
Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată
cu modificări şi completări
prin Legea nr. 426/2001, inclusiv toate componentele,
subansamblele şi produsele
consumabile, parte integrantă a echipamentului în momentul
în care acestea devin
deşeuri;
c)prevenire - măsurile care urmăresc atât reducerea
cantităţii şi nocivităţii DEEE asupra
mediului, cât şi a materialelor şi substanţelor pe care
acestea le conţin;
d)refolosire - orice operaţiune prin care DEEE sau
componentele acestora sunt utilizate în
acelaşi scop pentru care au fost concepute, inclusiv
utilizarea în continuare a
echipamentelor sau componentelor acestora predate la
punctele de colectare, la
distribuitori, la reciclatori ori la producători;
e)reciclare - reprelucrarea, într-un proces de producţie, a
materialelor conţinute în
deşeuri, în acelaşi scop ca cel iniţial sau în alte scopuri,
cu excepţia valorificării energiei.
Prin valorificarea de energie se înţelege utilizarea
deşeurilor combustibile pentru
producerea de energie prin incinerare directă, împreună cu
alte deşeuri sau separat, dar cu
valorificarea căldurii;
f)valorificare - oricare dintre operaţiunile aplicabile
prevăzute în anexa nr. MB la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu
modificări şi completări prin
Legea nr. 426/2001;
g)eliminare - oricare dintre operaţiunile aplicabile
prevăzute în anexa nr. NA la
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu
modificări şi completări prin
Legea nr. 426/2001;
h)tratare - orice operaţiune efectuată după predarea DEEE
unei instalaţii pentru
depoluare, demontare, sfărâmare, valorificare sau pregătire
pentru eliminare, precum şi
orice altă operaţiune efectuată pentru valorificarea şi/sau
eliminarea DEEE;
i)producător - orice persoană fizică sau juridică,
indiferent de tehnica de vânzare
utilizată, inclusiv prin comunicare la distanţă, în
conformitate cu Ordonanţa Guvernului
nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea
şi executarea contractelor la
distanţă, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 51/2003, care:
(i)produce şi comercializează EEE sub propria marcă; sau
(ii)revinde sub propria marcă echipamente produse de alţi
furnizori, un revânzător nefiind
considerat producător atunci când marca producătorului
figurează pe echipament
conform pct. (i); sau
(iii)importă ori exportă, cu titlu profesional, EEE din sau
în România.
Persoana fizică sau juridică care asigură exclusiv o
finanţare în cadrul sau ca urmare a
unui acord de finanţare nu este considerată producător decât
dacă desfăşoară totodată una
dintre activităţile prevăzute la pct. (i)-(iii);
j)distribuitor - orice persoană care furnizează pe baze
comerciale EEE unei persoane care
urmează să le utilizeze;
k)DEEE provenite de la gospodării particulare - DEEE
provenite de la gospodării
particulare şi surse comerciale, industriale, instituţionale
şi alte surse care, datorită naturii
şi cantităţii lor, sunt similare celor provenite de la gospodării
particulare;
l)substanţă sau preparat periculos - orice substanţă sau
preparat definit potrivit
dispoziţiilor art. 7 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi
preparatelor chimice periculoase,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 451/2001, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 92/2003
pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea,
etichetarea şi ambalarea
preparatelor chimice periculoase;
m)contract de finanţare - orice acord sau contract de
împrumut, leasing, închiriere ori
vânzare referitor la orice echipament, indiferent de faptul
că acordul ori contractul
respectiv sau orice acord ori contract colateral prevede ori
nu efectuarea sau posibilitatea
efectuării unui transfer de proprietate privind echipamentul
în cauză;
n)deşeuri istorice - DEEE provenite de la EEE introduse pe
piaţă înainte de 1 ianuarie
2007.
Art. 4: Proiectarea produsului
(1)Producătorii introduc în fabricaţie acele EEE ale căror
proiecte iau în consideraţie
următoarele aspecte:
a)să faciliteze operaţiunile de demontare şi valorificare a
componentelor;
b)să prevadă posibilităţi de refolosire şi reciclare a DEEE,
a componentelor şi
materialelor lor.
(2)Este interzis producătorilor să obstrucţioneze refolosirea
DEEE prin impunerea unor
caracteristici specifice de proiectare sau prin procedee
specifice de fabricare, cu excepţia
cazului în care aceste caracteristici specifice de
proiectare sau procedee specifice de
fabricare prezintă avantaje determinante în ceea ce priveşte
protecţia mediului şi/sau
cerinţele de securitate.
Art. 5: Colectarea selectivă
(1)Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia
de a colecta separat DEEE de la
gospodăriile particulare şi de a pune la dispoziţia
producătorilor spaţiile necesare pentru
înfiinţarea punctelor de colectare selectivă a acestora.
(2)În vederea reducerii cantităţii de DEEE eliminate ca
deşeuri municipale nesortate şi
pentru atingerea unui nivel ridicat de colectare selectivă,
posesorii trebuie să predea
DEEE pe care le deţin, conform prevederilor alin. (1) sau la
punctele de colectare
constituite în acest scop.
(3)În vederea colectării selective a DEEE provenite de la
gospodăriile particulare,
producătorii trebuie să asigure înfiinţarea:
a)până la 31 decembrie 2005 a cel puţin:
(i)un punct de colectare în fiecare judeţ;
(ii)un punct de colectare în fiecare oraş cu peste 100.000
de locuitori;
(iii)6 puncte de colectare în municipiul Bucureşti;
b)până la 31 decembrie 2006 a cel puţin un punct de
colectare în fiecare oraş cu peste
20.000 de locuitori.
(4)Punctele de colectare prevăzute la alin. (3) se
amplasează în locuri şi la distanţe care să
asigure un acces uşor, ţinând seama în special de densitatea
populaţiei.
(5)Punctele de colectare au obligaţia de a prelua DEEE de la
posesorii finali şi
distribuitori gratuit sau contra unei compensaţii care ţine
seama de valoarea
componentelor reutilizabile din componenţa acestora.
(6)Distribuitorii care introduc pe piaţă noi produse sunt
obligaţi să asigure condiţii pentru
preluarea DEEE gratuit sau contra unei compensaţii care ţine
seama de valoarea
componentelor reutilizabile din componenţa acestora şi în
sistem unu la unu, dacă
echipamentul predat este de tip echivalent şi a îndeplinit
aceleaşi funcţii ca echipamentul
achiziţionat.
(7)Fără a prejudicia aplicarea prevederilor alin. (3) şi
(6), producătorii pot organiza şi
exploata sisteme individuale sau colective de preluare a
DEEE provenite de la
gospodăriile particulare, în scopul respectării obiectivelor
prezentei hotărâri.
(8)Luând în consideraţie normele în materie de sănătate şi
securitate, DEEE care prezintă
riscuri prin contaminare pentru securitatea şi sănătatea
personalului din punctele de
colectare pot fi refuzate la colectare.
(9)Pentru categoria de DEEE prevăzute la alin. (8) se
stabilesc măsuri specifice, aprobate
prin ordin al ministrului mediului şi gospodăririi apelor,
în termen de 90 de zile de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
prezentei hotărâri.
(10)În situaţia în care rezultă necesitatea stabilirii unor
prevederi specifice referitoare la
predarea DEEE în conformitate cu prevederile alin. (3) şi
(6) pentru DEEE care nu conţin
componente esenţiale sau dacă acestea conţin alte deşeuri
decât DEEE, aceste prevederi
se aprobă prin ordin comun al ministrului economiei şi
comerţului şi ministrului mediului
şi gospodăririi apelor.
(11)Pentru alte tipuri de DEEE decât cele provenite de la
gospodăriile particulare şi fără
să fie prejudiciată aplicarea dispoziţiilor art. 9, producătorii
sunt obligaţi să asigure
colectarea acestor deşeuri.
(12)Producătorii sunt obligaţi să urmărească ca toate DEEE
colectate conform
prevederilor alin. (3), (6) şi (11) să fie transportate la
instalaţiile de tratare autorizate
conform art. 6, cu excepţia cazului în care aparatele sunt
refolosite în întregime.
Producătorii urmăresc ca refolosirea preconizată să nu
conducă la încălcarea prevederilor
prezentei hotărâri, în special ale art. 6 şi 7. Colectarea
şi transportul DEEE colectate
selectiv se efectuează astfel încât să optimizeze
refolosirea şi reciclarea componentelor
sau aparatelor întregi care pot fi refolosite sau reciclate.
(13)Până la 31 decembrie 2008 rata medie anuală de colectare
selectivă de DEEE pe
cap de locuitor provenite de la gospodăriile particulare
este de 4,00 kg, cu următoarele
obiective intermediare:
a)până la 31 decembrie 2006, a cel puţin 2 kg/locuitor;
b)până la 31 decembrie 2007, a cel puţin 3 kg/locuitor.
Art. 6: Tratarea
(1)Pentru a asigura respectarea art. 5 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr.
78/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
426/2001, tratarea DEEE
cuprinde cel puţin îndepărtarea tuturor lichidelor, precum
şi o tratare selectivă în
conformitate cu anexa nr. 2.
(2)În scopul asigurării protecţiei mediului se pot adopta
standarde minimale de calitate
pentru tratarea DEEE colectate. În acest caz Ministerul
Mediului şi Gospodăririi Apelor
informează Comisia Europeană în vederea publicării lor.
(3)Operatorii economici efectuează operaţiuni de tratare a
DEEE numai dacă deţin
autorizaţie de mediu potrivit art. 91 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 78/2000,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001.
(4)Operatorii economici autorizaţi pentru operaţiuni de
tratare a deşeurilor au obligaţia să
respecte cerinţele tehnice prevăzute în anexa nr. 3,
referitoare la depozitarea şi tratarea
DEEE colectate.
(5)Operaţiunea de tratare poate fi realizată, de asemenea,
în afara României sau în afara
Comunităţii Europene, în măsura în care transportul DEEE
respectă prevederile
Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 259/93 din 1 februarie
1993 privind supravegherea
şi controlul transporturilor de deşeuri în interiorul, la
intrarea şi la ieşirea din
Comunitatea Europeană. DEEE exportate din Comunitatea
Europeană în conformitate cu
Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 259/93, cu Regulamentul
Consiliului (CE) nr.
1.420/1999 din 29 aprilie 1999 de stabilire a normelor şi
procedurilor comune aplicabile
transporturilor de anumite tipuri de deşeuri către anumite
ţări nemembre ale OCDE şi cu
Regulamentul Comisiei (CE) nr. 1.547/1999 din 12 iulie 1999
de stabilire a procedurilor
de control care trebuie aplicate, conform Regulamentului
Consiliului (CEE) nr. 259/93,
transporturilor de anumite tipuri de deşeuri către anumite
ţări care nu intră sub incidenţa
Deciziei OCDE C(92) 39 final nu se iau în calcul pentru
îndeplinirea obligaţiilor şi
obiectivelor prevăzute la art. 7 alin. (1) şi (2) din
prezenta hotărâre decât dacă
exportatorul poate dovedi că operaţiunea de recuperare,
refolosire şi/sau reciclare s-a
desfăşurat în condiţii echivalente cu cerinţele prevăzute în
prezenta hotărâre.
(6)Se recomandă operatorilor economici care efectuează
operaţiuni de tratare DEEE să
aibă în vedere prevederile Ordinului ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor şi mediului
nr. 50/2004 privind Stabilirea procedurii de organizare şi
coordonare a schemelor de
management de mediu şi audit (EMAS) în vederea participării
voluntare a organizaţiilor
la aceste scheme.
Art. 7: Valorificare
(1)Producătorii, terţii care acţionează în numele lor sau
organizaţiile colective iau
cele mai potrivite măsuri pentru îndeplinirea următoarelor
obiective de valorificare,
reutilizare şi reciclare a DEEE colectate selectiv potrivit
dispoziţiilor art. 5:
a)pentru DEEE incluse în categoriile 1 şi 10 din anexa nr. 1A:
(i)la 31 decembrie 2006 rata de valorificare trebuie să
crească până la minimum de 40%
din greutatea medie pe aparat;
(ii)la 31 decembrie 2007 rata de valorificare trebuie să
crească până la minimum de 60%
din greutatea medie pe aparat;
(iii)la 31 decembrie 2008 rata de valorificare trebuie să
crească până la minimum de 80%
din greutatea medie pe aparat;
(iv)la 31 decembrie 2006 rata de refolosire şi de reciclare
a componentelor, materialelor
şi substanţelor trebuie să crească până la minimum de 37,5%
din greutatea medie pe
aparat;
(v)la 31 decembrie 2007 rata de refolosire şi de reciclare a
componentelor, materialelor şi
substanţelor trebuie să crească până la minimum de 56% din
greutatea medie pe aparat;
(vi)la 31 decembrie 2008 rata de refolosire şi de reciclare
a componentelor, materialelor
şi substanţelor trebuie să crească până la minimum de 75%
din greutatea medie pe aparat;
b)pentru DEEE incluse în categoriile 3 şi 4 din anexa nr. 1A:
(i)la 31 decembrie 2006 rata de valorificare trebuie să
crească până la minimum de 37,5%
din greutatea medie pe aparat;
(ii)la 31 decembrie 2007 rata de valorificare trebuie să
crească până la minimum de 56%
din greutatea medie pe aparat;
(iii)la 31 decembrie 2008 rata de valorificare trebuie să
crească până la minimum de 75%
din greutatea medie pe aparat;
(iv)la 31 decembrie 2006 rata de refolosire şi de reciclare
a componentelor, materialelor
şi substanţelor trebuie să crească până la minimum de 32,5%
din greutatea medie pe
aparat;
(v)la 31 decembrie 2007 rata de refolosire şi de reciclare a
componentelor, materialelor şi
substanţelor trebuie să crească până la minimum de 48,75%
din greutatea medie pe
aparat;
(vi)la 31 decembrie 2008 rata de refolosire şi de reciclare
a componentelor, materialelor
şi substanţelor trebuie să crească până la minimum de 65%
din greutatea medie pe aparat;
c)pentru DEEE incluse în categoriile 2, 5, 6, 7 şi 9 din
anexa nr. 1A:
(i)la 31 decembrie 2006 rata de valorificare trebuie să
crească până la minimum de 35%
din greutatea medie pe aparat;
(ii)la 31 decembrie 2007 rata de valorificare trebuie să
crească până la minimum de
52,5% din greutatea medie pe aparat;
(iii)la 31 decembrie 2008 rata de valorificare trebuie să
crească până la minimum de 70%
din greutatea medie pe aparat;
(iv)la 31 decembrie 2006 rata de refolosire şi de reciclare
a componentelor, materialelor
şi substanţelor trebuie să crească până la minimum de 25%
din greutatea medie pe aparat;
(v)la 31 decembrie 2007 rata de refolosire şi de reciclare a
componentelor, materialelor şi
substanţelor trebuie să crească până la minimum de 37,5% din
greutatea medie pe aparat;
(vi)la 31 decembrie 2008 rata de refolosire şi de reciclare
a componentelor, materialelor
şi substanţelor trebuie să crească până la minimum de 50%
din greutatea medie pe aparat;
d)pentru lămpile cu descărcare în gaz rata de refolosire şi
de reciclare a
componentelor, materialelor şi substanţelor trebuie să
crească după cum urmează:
(i)minimum de 40% din greutatea lămpilor, până la 31
decembrie 2006;
(ii)minimum de 60% din greutatea lămpilor, până la 31
decembrie 2007;
(iii)minimum de 80% din greutatea lămpilor, până la 31
decembrie 2008.
(2)Valorificarea DEEE se face acordându-se prioritate
refolosirii echipamentelor întregi.
(3)În scopul urmăririi realizării obiectivelor prevăzute la
alin. (1) producătorii sau
organizaţiile colective au obligaţia să ţină, într-un
registru constituit special în acest scop,
o evidenţă a cantităţii de DEEE, de componente, materiale şi
substanţe ale acestora la
intrarea şi ieşirea din instalaţia de tratare şi/sau la
intrarea în instalaţia de valorificare ori
de reciclare. Modul de evidenţă a gestionării şi de
raportare a informaţiilor este stabilit
prin ordin comun al ministrului mediului şi gospodăririi
apelor şi ministrului economiei şi
comerţului, în termen de 90 de zile de la intrarea în
vigoare a prezentei hotărâri.
(4)Producătorii sau terţii care acţionează în numele lor
sunt obligaţi să organizeze
colectarea, valorificarea şi reciclarea DEEE, pentru a
îndeplini obligaţiile prevăzute la art.
5 alin. (13) şi la art. 7 alin. (1), în una dintre
următoarele modalităţi:
a)individual, utilizând propriile resurse;
b)transferarea acestor responsabilităţi, pe bază de contract,
către operatorul economic
legal constituit, denumit în continuare organizaţie
colectivă, autorizată în acest scop de
Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor.
(5)Procedura şi criteriile de autorizare a organizaţiei
colective se stabilesc prin ordin
comun al ministrului economiei şi comerţului şi ministrului
mediului şi gospodăririi
apelor, în termen de 90 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României,
Partea I, a prezentei hotărâri.
(6)Ministerul Economiei şi Comerţului şi Ministerul Mediului
şi Gospodăririi Apelor
propun teme de cercetare pentru dezvoltarea de noi
tehnologii de valorificare, tratare şi
reciclare a DEEE în cadrul programelor sectoriale de
cercetare.
Art. 8: Finanţarea gestionării DEEE provenite de la
gospodăriile particulare
(1)Producătorii au obligaţia să finanţeze sistemele de
colectare, tratare, valorificare şi
eliminare nepoluantă a deşeurilor istorice provenite de la
gospodăriile particulare şi
depozitate la punctele de colectare instituite potrivit
dispoziţiilor art. 5 alin. (3) şi (6).
(2)Pentru echipamentele introduse pe piaţă după 31 decembrie
2006 producătorii sunt
responsabili cu finanţarea operaţiunilor prevăzute la alin.
(1) privind deşeurile provenite
din propriile produse. Producătorul poate opta să îşi îndeplinească
această obligaţie fie
individual, fie participând la un sistem colectiv.
(3)La introducerea pe piaţă a unui aparat producătorii depun
o garanţie care să
demonstreze că gestionarea tuturor DEEE este finanţată şi că
produsele sunt marcate
corespunzător potrivit dispoziţiilor art. 11 alin. (2).
Această garanţie asigură autorităţile
implicate că operaţiunile prevăzute la alin. (1) privind
produsul respectiv sunt finanţate.
Garanţia poate fi sub forma unei participări a
producătorului la sisteme adecvate de
finanţare a gestionării DEEE, a unei asigurări de reciclare
sau a unui cont bancar blocat.
(4)Costurile de colectare, tratare şi eliminare nepoluantă
nu se evidenţiază separat la
momentul vânzării de noi produse.
(5)Finanţarea costurilor de gestionare a deşeurilor istorice
este asigurată prin unul sau
mai multe sisteme la care toţi producătorii existenţi pe
piaţă în momentul generării
costurilor contribuie în mod proporţional, de exemplu în
funcţie de cota lor de piaţă pe tip
de echipament.
(6)Până la data de 13 februarie 2011, la vânzarea de noi
produse producătorii pot informa
cumpărătorii în legătură cu costurile de colectare, tratare
şi eliminare nepoluantă a DEEE
provenite din produsele prevăzute în anexa nr. 1A, cu
excepţia produselor din categoria 1
a aceleiaşi anexe, pentru care data este 13 februarie 2013.
Aceste costuri nu depăşesc
costurile reale generate de operaţiunile de colectare,
tratare şi eliminare nepoluantă.
(7)Producătorii care furnizează EEE prin mijloace de
comunicare la distanţă sunt obligaţi
să respecte cerinţele prezentului articol pentru
echipamentul furnizat în statul membru al
Uniunii Europene în care domiciliază cumpărătorul
echipamentului respectiv.
Art. 9: Finanţarea gestionării DEEE provenite de la alţi
utilizatori decât gospodăriile
particulare
(1)Începând cu data de 1 ianuarie 2007 costurile legate de
colectarea, tratarea,
valorificarea şi eliminarea nepoluantă a DEEE provenite de
la utilizatori, alţii decât
gospodăriile particulare, şi generate de produsele introduse
pe piaţă se suportă de către
producători.
(2)Pentru deşeurile istorice finanţarea costurilor de
gestionare trebuie să fie asigurată
de către producători, după cum urmează:
a)în cazul deşeurilor istorice înlocuite cu noi echipamente
echivalente sau cu noi
echipamente care îndeplinesc aceeaşi funcţie, finanţarea
costurilor de gestionare trebuie
să fie asigurată de producătorii acestor produse la
introducerea lor pe piaţă. Utilizatorii,
alţii decât gospodăriile particulare, pot să participe,
parţial sau în totalitate, la finanţarea
costurilor de gestionare a acestei categorii de deşeuri;
b)în cazul altor deşeuri istorice decât cele prevăzute la
lit. a), finanţarea costurilor de
gestionare trebuie să fie asigurată de utilizatori, alţii
decât gospodăriile particulare.
(3)Fără să se încalce prevederile prezentei hotărâri,
producătorii şi utilizatorii, alţii decât
gospodăriile particulare, pot încheia acorduri care
stabilesc alte metode de finanţare.
Art. 10: Informaţii pentru utilizatori
(1)Producătorii sunt obligaţi să furnizeze utilizatorilor de
EEE din gospodăriile
particulare toate informaţiile necesare în legătură cu:
a)obligaţia de a nu elimina DEEE ca deşeuri municipale
nesortate şi de a colecta selectiv
aceste DEEE;
b)sistemele de predare şi colectare puse la dispoziţia lor;
c)rolul utilizatorilor în refolosirea, reciclarea şi
celelalte forme de valorificare a DEEE;
d)efectele potenţiale asupra mediului şi sănătăţii umane ca
urmare a prezenţei
substanţelor periculoase în echipamentele electrice şi
electronice;
e)semnificaţia simbolului prevăzut în anexa nr. 4.
(2)Ministerul Economiei şi Comerţului, Ministerul Mediului
şi Gospodăririi Apelor şi
autorităţile administraţiei publice locale promovează
campanii de informare şi educare a
consumatorilor pentru a-i încuraja să faciliteze procesul de
refolosire, tratare şi
valorificare a DEEE.
(3)În scopul reducerii la minimum a eliminării DEEE ca
deşeuri municipale nesortate şi
pentru a facilita colectarea lor selectivă, producătorii
trebuie să aplice pe echipamentele
electrice şi electronice fabricate după data de 31 decembrie
2006 simbolul prevăzut în
anexa nr. 4.
(4)În cazul în care datorită dimensiunii echipamentului sau
a modului de funcţionare a
acestuia aplicarea simbolului pe echipament nu este
posibilă, simbolul respectiv trebuie
aplicat pe ambalaj, pe instrucţiunile de utilizare şi pe
certificatul de garanţie al
echipamentului electric şi electronic în cauză.
(5)Producătorii şi/sau distribuitorii au obligaţia de a
furniza toate informaţiile prevăzute
la alin. (1) şi (3), în instrucţiunile de utilizare sau la
punctul de vânzare.
Art. 11: Informaţii pentru instalaţiile de tratare
(1)Pentru a facilita refolosirea şi tratarea adecvată şi în
condiţii de protecţie a mediului a
DEEE, precum şi întreţinerea, îmbunătăţirea, repararea şi
reciclarea acestora, producătorii
sunt obligaţi să furnizeze, pentru fiecare tip nou de EEE
introdus pe piaţă, în termen de
un an de la introducerea pe piaţă a echipamentului,
informaţii referitoare la refolosire şi
tratare.
(2)Informaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie să cuprindă
date referitoare la componentele
şi materialele ce intră în componenţa EEE, precum şi
localizarea substanţelor şi
preparatelor periculoase conţinute în aceste echipamente.
(3)Producătorii de EEE au obligaţia de a pune aceste
informaţii la dispoziţia centrelor de
refolosire, instalaţiilor de tratare şi de reciclare, sub
forma unor manuale, pe suport de
hârtie sau electronic pe CD-ROM sau prin Internet.
(4)Producătorii care introduc pe piaţă EEE după 31 decembrie
2006 trebuie să poată fi
identificaţi în mod clar prin etichetele aplicate pe
echipamente. Un marcaj specific va
trebui să arate faptul că echipamentele au fost introduse pe
piaţă după această dată.
(5)Prevederile referitoare la marcajul specific prevăzute la
alin. (4) vor fi stabilite prin
ordin comun al ministrului mediului şi gospodăririi apelor
şi ministrului economiei şi
comerţului, până la 30 iulie 2006.
Art. 12: Informaţii şi întocmirea de rapoarte
(1)Până la data de 31 decembrie 2005 Ministerul Mediului şi
Gospodăririi Apelor
întocmeşte un registru al producătorilor şi importatorilor
în care sunt centralizate anual
informaţii, inclusiv estimări, cu privire la:
a)cantităţile şi categoriile de EEE introduse pe piaţă;
b)cantităţile şi categoriile de EEE care au fost colectate
prin toate mijloacele şi refolosite,
reciclate şi recuperate;
c)greutatea sau numărul deşeurilor colectate exportate.
(2)Producătorii au obligaţia de a se înscrie până la data de
31 aprilie 2006 în registrul
menţionat la alin. (1), primind un număr de înregistrare ce
va fi comunicat de aceştia
tuturor reţelelor comerciale prin care sunt vândute EEE.
(3)Pot introduce pe piaţă EEE numai producătorii
înregistraţi în registrul prevăzut la alin.
(1).
(4)Producătorii de EEE au obligaţia să furnizeze informaţii
despre cantităţile şi
categoriile de EEE introduse pe piaţă, conform cerinţelor
prevăzute la alin. (1).
(5)Producătorii care furnizează EEE prin mijloace de
comunicare la distanţă transmit
Ministerului Mediului şi Gospodăririi Apelor informaţii în
conformitate cu cerinţele
prevăzute la alin. (4) şi la art. 8 alin. (7).
(6)Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor transmite
informaţiile Comisiei Europene
o dată la 2 ani, în termen de 18 luni de la sfârşitul
perioadei acoperite. Prima raportare
acoperă perioada 2007-2008. Sunt avute în vedere în special
operaţiunile de tratare
prevăzute la art. 6 alin. (5).
(7)Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor transmite
Comisiei Europene, o dată la 3
ani, un raport privind aplicarea prevederilor prezentei
hotărâri. Acest raport se redactează
pe baza unui chestionar sau a unei schiţe primite de la
Comisia Europeană. Raportul este
pus la dispoziţie Comisiei Europene în termen de 9 luni de
la sfârşitul perioadei de 3 ani
la care acesta se referă.
(8)Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor va întocmi
primul raport trienal pentru
perioada 2007-2009.
Art. 13: Inspecţia şi controlul. Sancţiuni
(1)Constituie contravenţii şi se sancţionează după cum
urmează:
a)nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (2), cu amendă de
la 5.000.000 lei la 10.000.000
lei pentru persoanele fizice şi cu amendă de la 25.000.000
lei la 50.000.000 lei pentru
persoanele juridice;
b)nerespectarea prevederilor art. 11 alin. (1) şi (2), cu
amendă de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei;
c)nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (5) şi (6), art. 7
alin. (3), art. 8 alin. (7), art. 10
alin. (3), (4) şi'(5) şi ale art. 11 alin. (3) şi (4), cu
amendă de la 50.000.000 lei la
75.000.000 lei;
d)nerespectarea prevederilor art. 9 alin. (2) lit. b), cu
amendă de la 100.000.000 lei la
200.000.000 lei;
e)nerespectarea prevederilor art. 5 alin. (3), art. 8 alin.
(1), art. 9 alin. (2) lit. a) şi ale art.
12 alin. (2) şi (4), cu amendă de la 100.000.000 lei la
200.000.000 lei şi cu suspendarea
temporară a activităţii operatorului economic până la
conformarea cu prevederile
prezentei hotărâri.
(2)Constatarea contravenţiilor prevăzute la alin. (1) şi
aplicarea sancţiunilor se fac
de către personalul împuternicit al:
a)Gărzii Naţionale de Mediu, pentru nerespectarea
prevederilor art. 5 alin. (2), (3), (5) şi
(6), art. 7 alin. (3), art. 8 alin. (1), art. 9 alin. (2),
art. 11' alin. (1), (2) şi (3) şi ale art. 12
alin. (2) şi (4);
b)Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,
pentru nerespectarea
prevederilor art. 10 alin. (3), (4) şi (5) şi ale art. 11
alin. (4).
(3)Dispoziţiile referitoare la contravenţii, prevăzute la
alin. (1) şi (2), se completează cu
prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 14: Dispoziţii finale
Anexele nr. 1A, 1B, 2, 3 şi 4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 15: Transpunere
(1)Prezenta hotărâre transpune Directiva nr. 2002/96/EC
privind deşeurile de
echipamente electrice şi electronice, publicată în Jurnalul
Oficial al Comunităţilor
Europene (JOCE) nr. L037 din 13 februarie 2003 şi Directiva
nr. 2003/108/EC de
modificare a Directivei nr. 2002/96/EC privind deşeurile de
echipamente electrice şi
electronice, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor
Europene (JOCE) nr. L345 din
31 decembrie 2003.
(2)Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la
data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
-****-
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei şi comerţului,
Attila Demeter,
secretar de stat
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul integrării europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat pentru Protecţia Consumatorilor,
Cătălin Florin Teodorescu
ANEXA Nr. 1A: CATEGORII de echipamente electrice si
electronice
reglementate de prezenta hotărâre
1.Aparate de uz casnic de mari dimensiuni
2.Aparate de uz casnic de mici dimensiuni
3.Echipamente informatice şi de telecomunicaţii
4.Echipamente de larg consum
5.Echipamente de iluminat
6.Unelte electrice şi electronice (cu excepţia uneltelor
industriale fixe de mari
dimensiuni)
7.Jucării, echipamente sportive şi de agrement
8.Dispozitive medicale (cu excepţia tuturor produselor
implantate şi infectate)
9.Instrumente de supraveghere şi control
10.Distribuitoare automate
ANEXA Nr. 1B: LISTA cuprinzând produsele care trebuie luate
în
considerare în sensul prezentei hotărâri şi care sunt
cuprinse în categoriile
enumerate în anexa nr. 1A
1.Aparate de uz casnic de mari dimensiuni
a)Aparate frigorifice mari
b)Frigidere
c)Congelatoare
d)Alte aparate mari utilizate pentru refrigerarea,
conservarea şi păstrarea produselor
alimentare
e)Maşini de spălat rufe
f)Uscătoare de haine
g)Maşini de spălat vase
h)Maşini de gătit
i)Sobe electrice
j)Plite electrice
k)Cuptoare cu microunde
l)Alte aparate de uz casnic de mari dimensiuni utilizate
pentru gătit şi prelucrarea
alimentelor
m)Aparate electrice de încălzit
n)Radiatoare electrice
o)Alte aparate de uz casnic de mari dimensiuni utilizate
pentru încălzirea camerelor, a
paturilor şi a scaunelor şi fotoliilor
p)Ventilatoare electrice q) Aparate de aer condiţionat
r)Alte echipamente de ventilare, de ventilare pentru
evacuare şi de climatizare.
2.Aparate de uz casnic de mici dimensiuni
a)Aspiratoare
b)Aparate de curăţat covoare
c)Alte aparate de curăţat
d)Aparate de cusut, tricotat, ţesut şi alte prelucrări ale
textilelor
e)Fiare de călcat şi alte aparate de călcat, calandrat şi
alte forme de întreţinere a
îmbrăcămintei
f)Aparate de prăjit pâine
g)Friteuze
h)Maşini de măcinat cafea, filtre de cafea şi echipamente de
deschis sau sigilat recipiente
ori ambalaje
i)Cuţite electrice
j)Aparate de tuns părul, uscătoare de păr, periuţe de dinţi,
aparate de ras, aparate pentru
masaj şi alte aparate de îngrijire corporală
k)Ceasuri deşteptătoare, ceasuri de mână şi alte echipamente
de măsurat, indicat sau
înregistrat timpul
l)Cântare
3.Echipamente informatice şi de telecomunicaţii
3.1.Prelucrare centralizată a datelor:
a)Unităţi centrale
b)Minicalculatoare
c)Imprimante
3.2.Informatică personală:
a)Calculatoare personale (inclusiv unitate centrală, mouse,
monitor şi tastatură)
b)Calculatoare portabile (inclusiv unitate centrală, mouse,
monitor şi tastatură)
c)Calculatoare mici portabile (calculatoare foarte mici,
portabile cu ecran sensibil -
notebook)
d)Calculatoare electronice
e)Imprimante
f)Fotocopiatoare
g)Maşini de scris electrice şi electronice h) Calculatoare
de buzunar şi de birou
i)Alte produse şi echipamente de colectat, stocat,
prelucrat, prezentat sau comunicat
informaţii prin mijloace electronice
3.3.Terminale şi sisteme pentru utilizatori:
a)Faxuri
b)Telexuri
c)Telefoane
d)Telefoane publice
e)Telefoane fără fir
f)Telefoane celulare
g)Roboţi telefonici
h)Alte produse sau echipamente de transmis sunete, imagini
ori alte informaţii prin
telecomunicaţie
4.Echipamente de larg consum
a)Aparate de radio
b)Televizoare
c)Camere video
d)Aparate video
e)Aparate de înaltă fidelitate
f)Amplificatoare audio
g)Instrumente muzicale
h)Alte produse sau echipamente de înregistrat sau reprodus
sunete ori imagini, inclusiv
semnale sau alte tehnologii de propagare a sunetului ori
imaginii, altfel decât prin
telecomunicaţii
5.Echipamente de iluminat
a)Aparate de iluminat pentru lămpi fluorescente, cu excepţia
aparatelor casnice de
iluminat
b)Lămpi fluorescente drepte
c)Lămpi fluorescente compacte
d)Lămpi cu descărcare în gaze de înaltă intensitate,
inclusiv lămpi cu vapori de sodiu la
înaltă presiune şi lămpi cu halogenuri metalice
e)Lămpi cu vapori de sodiu la joasă presiune
f)Alte materiale de iluminat sau echipamente de difuzat ori
controlat lumina, cu excepţia
becurilor cu filament
6.Unelte electrice şi electronice (cu excepţia uneltelor
industriale fixe de mari
dimensiuni)
a)Maşini de găurit
b)Ferăstraie
c)Maşini de cusut
d)Echipamente de strunjit, de frezat, de şlefuit, de
polizat, de tăiat cu ferăstrăul, de tăiat,
de forfecat, de perforat, de găurit, de stanţat, de fălţuit,
de îndoit sau destinate altor
operaţiuni de prelucrare a lemnului, metalului sau altor
materiale
e)Dispozitive pentru nituit, pentru fixat cu cuie sau pentru
înşurubat sau de extragere a
niturilor, cuielor, şuruburilor sau pentru alte utilizări
similare
f)Dispozitive pentru sudură, pentru lipit sau pentru
utilizări similare
g)Echipamente de pulverizat, de împrăştiat, de dispersat sau
alte operaţiuni de tratare a
substanţelor lichide sau gazoase prin aite mijloace
h)Unelte de tuns iarba sau pentru alte activităţi de
grădinărit
7.Jucării, echipamente sportive şi de agrement
a)Trenuri electrice sau maşini de cursă în miniatură
b)Console portabile de jocuri video
c)Jocuri video
d)Calculatoare pentru ciclism, scufundare, cros, canotaj
etc.
e)Echipamente sportive cu componente electrice sau
electronice
f)Automate cu monede
8.Dispozitive medicale (cu excepţia tuturor produselor
implantate sau infectate)
a)Echipamente de radioterapie
b)Echipamente de cardiologie
c)Dializoare
d)Ventilatoare pulmonare
e)Echipamente de medicină nucleară
f)Echipamente de laborator pentru diagnosticare in-vitro
g)Analizoare
h)Aparate frigorifice
i)Teste de fecundare
j)Alte aparate de detectare, prevenire, supraveghere,
tratare, alinare a bolilor, rănilor sau
incapacităţilor
9.Instrumente de supraveghere şi control
a)Detectoare de fum
b)Regulatoare de căldură
c)Termostate
d)Aparate de măsurat, cântărit sau reglat de uz casnic ori
utilizate ca echipamente de
laborator
e)Alte instrumente de supraveghere şi control utilizate în
instalaţii industriale (de
exemplu în panourile de control)
10.Distribuitoare automate
a)Distribuitoare automate de băuturi calde
b)Distribuitoare automate de sticle sau doze calde ori reci
c)Distribuitoare automate de produse solide
d)Distribuitoare automate de bani
e)Toate aparatele care furnizează automat o gamă largă de
produse.
ANEXA Nr. 2: TRATAREA SELECTIVĂ a materialelor şi
componentelor deşeurilor de echipamente electrice şi
electronice în
conformitate cu art. 6 alin. (1) din hotărâre
1.Se impune îndepărtarea cel puţin a următoarelor substanţe,
preparate şi
componente din orice deşeu de echipamente electrice şi
electronice care face obiectul
unei colectări selective:
a)condensatoarele care conţin policlorobifenil (PCB), în
conformitate cu Hotărârea
Guvernului nr. 173/2000 pentru reglementarea regimului
special privind gestiunea şi
controlul bifenililor policloruraţi şi ai altor compuşi
similari (PCB/PCT);
b)componentele care conţin mercur, precum întrerupătoarele
sau lămpile cu
retroiluminare;
c)bateriile;
d)plăcile de circuit imprimat ale telefoanelor mobile, în
general, şi alte dispozitive, dacă
suprafaţa plăcii de circuit imprimat este mai mare de 10 cm2;
e)cartuşele de toner, lichid sau sub formă de pastă, precum
şi tonerele de culoare;
f)materialele plastice care conţin materiale bromurate
nepropagatoare de flacără;
g)deşeurile de azbest şi componentele care conţin azbest;
h)tuburile catodice;
i)clorofluorocarburile (CFC), hidroclorofluorocarburile
(HCFC) sau hidrofluorocarburile
(HFC), hidrocarburile (HC);
j)lămpile cu descărcare în gaze;
k)ecranele cu cristale lichide (împreună cu carcasa lor,
dacă este cazul) cu o suprafaţă
mai mare de 100 cm2 şi toate ecranele retroiluminate cu
lămpi de gaz cu descărcare;
l)cablurile electrice externe;
m)componentele care conţin fibre ceramice refractare precum
cele descrise în Hotărârea
Guvernului nr. 490/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 200/2000 privind
clasificarea, etichetarea şi
ambalarea substanţelor şi preparatelor chimice periculoase;
n)componentele care conţin substanţe radioactive, cu
excepţia componentelor care nu
depăşesc în cantitate valorile de scutire stabilite prin
Ordinul preşedintelui Comisiei
Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr.
14/2000 pentru aprobarea Normelor
fundamentale de securitate radiologică, cu completările
ulterioare, şi Ordinul ministrului
sănătăţii şi familiei nr. 944/2001 pentru aprobarea Normelor
privind supravegherea
medicală a persoanelor expuse profesional la radiaţii
ionizante, cu completările
ulterioare;
o)condensatorii electrolitici care conţin substanţe
periculoase (înălţime > 25 mm,
diametru > 25 mm sau volum similar în mod proporţional).
Aceste substanţe, preparate şi componente sunt eliminate sau
valorificate în conformitate
cu art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 78/2000 privind
regimul deşeurilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 426/2001.
2.Următoarele componente ale DEEE care fac obiectul unei
colectări selective
trebuie să fie tratate în felul următor:
a)tuburile catodice: se îndepărtează învelişul fluorescent;
b)echipamentele ce conţin gaze care epuizează stratul de
ozon sau care prezintă un
potenţial de încălzire globală a climei (PIGC) mai mare de
15, precum cele din spume sau
din circuitele de refrigerare: gazele se extrag şi se
tratează în mod corespunzător. Gazele
care epuizează stratul de ozon se tratează potrivit
dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr.
89/1999 privind regimul comercial şi introducerea unor
restricţii la utilizarea
hidrocarburilor halogenate ce distrug stratul de ozon,
aprobată cu modificări prin Legea
nr. 159/2000;
c)lămpile de gaz cu descărcare: se îndepărtează mercurul.
3.Ţinând cont de considerentele ecologice şi de
oportunitatea refolosirii şi reciclării,
prevederile pct. 1 şi 2 se aplică astfel încât să nu
împiedice refolosirea şi reciclarea
nepoluantă a componentelor sau a aparatelor întregi.
ANEXA Nr. 3: CERINŢE TEHNICE în conformitate cu art. 6 alin.
(4)
din hotărâre
1.Pentru locuri de depozitare, inclusiv depozitare
temporară, a DEEE înainte de
tratarea lor (fără să aducă atingere prevederilor Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr.
426/2001):
a)suprafeţe impermeabile pentru zonele adecvate, prevăzute
cu instalaţii de colectare a
pierderilor prin scurgere şi, dacă este cazul, cu decantoare
şi epuratoare - degresatoare;
b)prelate rezistente la intemperii pentru zonele adecvate.
2.Pentru locuri de tratare a DEEE:
a)cântare de măsurare a greutăţii deşeurilor tratate;
b)suprafeţe impermeabile şi prelate rezistente la intemperii
pentru zonele adecvate,
prevăzute cu instalaţii de colectare a pierderilor prin
scurgere şi, dacă este cazul, cu
decantoare şi epuratoare - degresatoare;
c)spaţii de depozitare adecvată pentru piesele detaşate
demontate;
d)containere adecvate pentru depozitarea bateriilor, a
condensatorilor cu conţinut de
PCB/PCT şi a altor deşeuri periculoase precum deşeurile
radioactive;
e)echipamente de tratare a apei, în conformitate cu
reglementările în materie de sănătate
şi mediu.
ANEXA Nr. 4: SIMBOL pentru marcarea echipamentelor electrice
şi
electronice
Simbolul care indică faptul că echipamentele electrice şi
electronice fac obiectul unei
colectări separate reprezintă o pubelă cu roţi barată cu
două linii în formă de X, ca în
imaginea de mai jos. Simbolul trebuie să fie tipărit
vizibil, lizibil şi durabil.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 491 din data
de 10 iunie 2005